STREDISKO EVANJELICKEJ DIAKONIE PÚCHOV
DETSKÉ OPATROVATEĽSKÉ CENTRUM
PROGRAM VÝCHOVNO – VZDELÁVACEJ PRÁCE, STAROSTLIVOSTI A ZDRAVOTNEJ OCHRANY DETÍ VO VEKU DO TROCH ROKOV
Platný od: 22.5.2018
Schválený dňa: 22.5.2018
Vypracoval: Ing. Lenka Mokričková, PhD.
riaditeľka, štatutárny zástupca
Program výchovno-vzdelávacej práce, starostlivosti a zdravotnej ochrany detí vo veku do troch rokovschválený Správnou radou SED Púchov uznesením č. 4/2018 zo dňa 22.5.2018.
Program starostlivosti a výchovy detí vo veku do 3 rokov
Stredisko Evanjelickej Diakonie Púchov, Detské opatrovateľské centrum je zariadenie starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Poskytuje sociálnu službu – starostlivosť o deti do troch rokov veku dieťaťa podľa §32b zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách. Myšlienkou založenia Detského opatrovateľského centra bolo poskytovanie starostlivosti o deti do 3 rokov života v rámci zosúlaďovania pracovného a rodinného života, vytvorenie rodinného prostredia pre deti navštevujúce zariadenie. Cieľom je tiež vedenie zariadenia v duchu kresťanských hodnôt, súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu je jednoduchým a hravým spôsobom interpretovať základy výchovy s ohľadom na vek detí.
Tento prístup je ďalej špecifikovaný nasledovne:
Základnou úlohou výchovy detí vo veku do troch rokov je zachovanie, podporovanie a obohacovanie spontánneho prejavu dieťaťa vzhľadom na okolie, ako aj rešpektovanie jeho individuálnej jedinečnosti v odhaľovaní sveta a rozvoji.
Programom výchovno-vzdelávacej práce, starostlivosti a zdravotnej ochrany pre deti do troch rokov sa riadi výchova a starostlivosť o deti navštevujúce Detské opatrovateľské centrum.
Medzi základné úlohy tohto programu patrí:
- zachovanie a upevnenie zdravia detí (v rámci aktivít prevenčnej zdravotnej ochrany),
- pestovanie, podporovanie a obohacovanie spontánneho rozvoja dieťaťa (rôznymi systémami a formami aktivít a hier),
- rešpektovanie špecifík veku a individuálnych potrieb dieťaťa,
- utváranie prajnej sociálno-citovej klímy a štruktúrovanie výchovného prostredia, ktoré uspokojuje potreby a motivuje dieťa.
Obdobie adaptácie je osobitne dôležitým obdobím v procese prispôsobovania dieťaťa novému prostrediu a preto sa pozorne plánujú aktivity, ktoré dieťaťu umožňujú ľahší pobyt v skupine. Aktivity, ktoré sú tým cieľom realizované, spočívajú predovšetkým na spolupráci s rodičmi a to na individuálnych konzultáciách. Cieľom je taktiež oboznámiť rodičov detí, ktoré sa práve zapísali do predškolskej ustanovizne so základom, na ktorom spočíva život a práca v jasličkách, ako i s potrebnými prípravami na úspešné zapojenie dieťaťa do tejto skupiny.
V tomto veku je veľmi dôležitý súlad starostlivosti a vychovávania, čo znamená, že všetky životné situácie prispievajú k výchove a rozvoju, a postupne tvarujú spoločne organizované formy práce.
Všetky plánované aktivity, adaptáciu detí, sledovanie a pozorovanie detí, spoluprácu s rodičmi a lokálnym prostredím sa dokumentujú postupom vyplývajúcim zo štandardov kvality, ktorých podrobnosti upravuje zákon č. 448/2008 o sociálnych službách, príloha č. 2. Pri plánovaní a realizácii práce s deťmi v tomto veku sa opatrovateľky riadia špecifikami a charakteristikami konkrétnej skupiny detí.
Osobitnú pozornosť venujú organizácii štruktúry priestoru, aby bol podnetný na rozvoj a učenie. Herňa a spálňa pre deti sú priestranné, jasné, – čo deťom umožňuje voľný pohyb. Hračky sa pravidelne dezinfikujú, miestnosti vetrajú. Rodičia pred začiatkom pracovného roka vypĺňajú dotazník, ktorý opatrovateľom pomáha lepšie sa zoznámiť s dieťaťom. (Obsahuje údaje o zvykoch a správaní, sociálnych vzťahoch, rozvrhu jedál, reči dieťaťa a podobne).
- Všeobecné ciele určitých aspektov rozvoja
Špecifické ciele určitých aspektov rozvoja a výchovno-vzdelávacie úlohy opatrovateľov v sociálnom zariadení o deti do troch rokov veku dieťaťa:
1.1. Starostlivosť o deti:
- a) Zachovávanie a podnecovanie fyzického zdravia detí:
– Postupné a trpezlivé odvykanie detí od používania plienok, s rešpektovaním individuálnych potrieb dieťaťa.
– Počas nežného prebaľovania dieťaťa hovorenie pokojným, tichým hlasom.
– Umývanie rúk teplou vodou, s použitím mydla – uplatňovať pred a po každom jedení, po prechádzke alebo aktivitách na dvore, po veľkej či malej potrebe…
– Poskytovanie pomoci deťom pri jedení – sediac pri stole, podporujúc samostatné používanie lyžice a šálky.
– Postupné odvykanie dieťaťa od cumlíka a fľašky, v čom sa osobitný dôraz kladie na spoluprácu s rodičmi.
– Pozornosť sa venuje aj pobytu vonku na čerstvom vzduchu, ktorý sa zosúlaďuje s vekom detí a poveternostnými podmienkami.
- b) Podporovanie sociálno- emocionálneho rozvoja:
– Privítať deti veselo, s pripravenými hračkami a pozvať ich aby sa pridali od hry.
– Príkladom im poukázať na možnosti spoločnej hry a spôsoby upokojenia druhého dieťaťa v prípade, že plače.
– Podporovať spontánnosť u detí.
– Utvárať situácie, v ktorých sa deti oboznámia s časťami svojho tela.
– Utvárať situácie, v ktorých sa učia potlačiť svoje potreby a čakať až prídu na rad.
– Hovoriť s deťmi na prijateľný spôsob, používať pre nich zrozumiteľné vety.
- c) Podnecovanie motorického rozvoja:
– Podporovať deti v prekonávaní prekážok v súlade s ich možnosťami.
– Pokojnou rečou a úsmevom podporiť samostatné kroky detí.
– Zabezpečiť podmienky pre deti, ktoré sa plazia a kráčajú držiac sa o niečo.
– Zabezpečiť predmety pre nosenie, ťahanie, tlačenie, kotúľanie, skladanie a pod.
– Aktívne sa zúčastniť v hre s deťmi.
- d) Podnecovanie senzoricko – percepčného rozvoja:
– Obohatiť deťom ich zmyslové zážitky opierajúc sa o každodenné prírodné situácie pri starostlivosti o ne.
– Umožniť deťom oboznámiť sa s miestnosťami, v ktorých trávia čas pri každodennom stravovaní, hraní, staraní sa o hygienu.
– Vymenovať farby a utvoriť situácie, v ktorých ich deti spozorujú a rozlišujú.
– Počas pobytu na dvore poukázať na prírodné javy (prší, sneží, vietor fúka, slnko svieti, tráva rastie, lístie opadáva…).
– Zabezpečiť rôzne zvukové hračky pre podnecovanie rozvoja sluchovej citlivosti.
– Zbierať prírodné materiály (tráva, lístie, kamienky…)
– Zabezpečiť kontakt detí so zvieratami (pes, mačka, slimák…), a pritom pomenovať zviera, počúvať aké zvuky vydáva.
– Osamostatňovať deti v stravovaní a vyzliekaní.
- e) Podnecovanie rozvoja reči:
– Podnecovať detskú reč verbálnym vysvetlením toho, čo sa deje vôkol nás, čo robíme, opisovať činnosť ktorú vykonávame.
– Obohatiť slovnú zásobu dieťaťa občasnou žiadosťou, aby pomenovalo na sebe alebo na obrázku časti tela alebo predmety, na ktoré poukazujeme.
– Podnecovať detskú reč hrou hlasov, recitovaním a spievaním, čítaním obrázkových kníh a rozprávok.
- f) Podnecovanie rozvoja kreativity:
– Podnecovať záujem detí o kreslenie jednoduchých výkresov s verbálnym vysvetlením toho, čo kreslia.
– Rozvíjať u detí záujem o hudbu výberom hudby utvárajúcej príjemnú atmosféru.
– Bicími nástrojmi s rôznymi farbami zvuku podnecovať u detí vôľu pohybovať sa.
– Vyriekať krátke vyčítanky v rytme určenom hrou na triangle, paličkami a pod.
– Umožniť deťom odhalenie výtvarného prejavu spôsobom prijateľným ich veku.
– Poukázať deťom na rôzne možnosti kreslenia, ako aj na rôznorodosť materiálov.
- Náplň postupov a metód jednotlivých druhov výchov
Podrobnejšia charakteristika prostriedkov, postupov, metód jednotlivých výchov.
2.1. Náboženská výchova
Modlitby – Krátka modlitba pred každým jedením, zloženie rúk, poďakovanie za jedlo,..
Piesne, riekanky, biblické príbehy– Krátke piesne a riekanky interpretované jednoduchým spôsobom primeraným veku detí, rozprávanie biblických príbehov jednoduchou a hravou formou,..
2.2. Telesná výchova
Zdravotné cviky – beh do daného cieľa, stoj-predklon-drep, bicyklovanie v ľahu na chrbte, otáčanie hlavy na strany.
Rozvoj chôdze – učiť chôdzu v rôznom tempe, zostup z nízkych prekážok bez držania.
Zdokonaľovanie chôdze – lezenie medzi prekážkami, podliezanie vyššej prekážky.
Podávanie a hádzanie ľahkých predmetov – hody loptou o zem, hádzanie lopty do koša, hod na cieľ.
Hudobno–pohybová výchova – tanečná improvizácia na výrazne rytmickú hudbu, jednoduché rytmické pohyby rúk a nôh, spresňovať tanečné kroky
Otužovanie – pobyt vonku.
2.3. Rozumová výchova
Oboznamovanie s okolitým životným prostredím – pomenovať časti tela, počúvať zvuky zvonku, poznávať a slovné označovať predmety dennej potreby.
Oboznamovanie s prírodou – pomenovať bežné druhy ovocia a zeleniny, pomenovať zvieratká a učiť ich zvuky, vnímať zmeny v prírode, viesť deti rozlišovať prirodzené prostredie – strom, tráva, krík.
Rozvíjanie vnímania, pozornosti – viesť deti k triedeniu predmetov podľa tvarov, pomenovať základné oblečenie, triediť podľa farby.
Rozvíjanie pamäti a predstavivosti – reagovať na jednotlivé výzvy na polohy (sem, tam), pamätať objekty na obrázku, čítanie rozprávok, učiť sa chápať označenie času.
Rozvíjanie aktívnej reči – rozvíjať aktívnu reč, viesť detí k používaniu jednoduchých hudobných nástrojov, rozvíjať porozumenie reči, odpovedať na otázky.
2.4. Pracovná výchova
Rozvoj samostatnosti – samostatné umývanie rúk, samostatné obliekanie, vyzliekanie, učiť detí vyzúvať a obúvať papučky, česať bábiku.
Hra s materiálom – navliekať papier na paličku, nalepovať jednoduché obrázky.
Pomoc pri práci dospelým – pomáhať pri prestieraní, upratovaní hračiek a pod.
Napodobňovacia hra – starať sa o chorú bábiku, variť v detskej kuchynke, starať sa o bábiku (kúpanie, obliekanie), hra na lekára, kaderníka, poštu, obchod, a pod.
Konštruktívna hra – stavať z kociek garáže pre autá , jednoduché stavby ZOO, stavať stavby do dĺžky a výšky, stavať ohraničené priestory, a pod.
2.5. Hudobná výchova
Sluchová výchova – poznávať piesne podľa melódie, rozvíjanie a slovné označovať bežne hudobné nástroje.
Počúvanie spevu a hudby – spev sprevádzaný hrou na hudobnom nástroji, počúvať spev sestry, spievať deťom detské ľudové piesne.
Spev – rozvíjať schopnosť spoločne spievať v skupinách, podnecovať deti, aby spievali krátke melodické úryvky.
Hudobno – pohybová výchova – tancovať za sprievodu riekaniek, hrať sa s deťmi jednoduché pohybové hry, tancovať s deťmi jednoduché tance.
Inštrumentálna činnosť – oboznamovať deti sluchom a zrakom s hudobným nástrojom, poskytovať deťom príležitosť hrať na rytmických hudobných nástrojoch, umožňovať deťom hrať sa s detskými hudobnými hračkami.
2.6. Výtvarná výchova
Obsažná čmáranina s prechodom ku znakovej kresbe – maľovať prstami, kresliť kriedou na asfalt, kresliť wax pastelom, maľovanie temperovou farbou a plochým štetcom, kreslenie tušom, a pod.
Znaková kresba – vyfarbovať obrázok, kreslenie a maľovanie na základe zážitkov zo spoločných vychádzok (stromy, zvieratká, dopravné prostriedky), a pod.